Naar de inhoud Naar onderaan de pagina

Wil je dat jouw kinderen hun groentjes opeten? Hier zijn mijn top tips

Mary Brophy | | 0 reacties

Wil je dat jouw kinderen hun groentjes opeten?  Hier zijn mijn top tips

Vele kinderen weigeren hun groenten op te eten, één van mijn dochters was ook zo. Uit eigen ervaring weet ik dat omkoperij, smeken, en traktaties beloven vaak niet werken. Jouw kind gewoon “één klein hapje” laten nemen van elke groente op zijn bord kan als een grote uitdaging voelen.

Dus wat werkt dan wel? Op basis van de ervaring met mijn eigen kinderen, en de tijd dat ik in de keuken besteed heb om hun maaltijden klaar te maken, heb ik zelf enkele strategieën ontwikkeld waardoor jouw kind zijn groenten met plezier zal opeten. Dit zijn ze:

 

Tip #1: laat jouw kind al vroeg kennismaken met groenten

Begin al op een vroege leeftijd jouw baby groenten aan te bieden. Dat was trouwens ook het eerste eten dat ik mijn dochters heb gegeven eens ze vast eten konden verteren. Wanneer een kind opgroeit en  groenten maken een groot deel van hun eetpatroon uit, dan worden ze sneller vertrouwd met die nieuwe smaken.

Ik raad aan om met milde of zoete smaken te beginnen, zoals erwten, wortelen, flespompoen, zoete aardappelen of avocado. Stoom deze groenten (behalve avocado) en geef ze in stukjes of geplet.

Als je ze in stukjes aanbiedt, let dan wel op de geschikte grootte die bij hun leeftijd past. Wanneer jouw kind gewend is geraakt aan de milde smaken, kan je hem laten kennismaken met sterkere smaken, zoals broccoli, bloemkool en bieten.

Wees niet bang om wat extra milde kruiden toe te voegen (basilicum, kaneel) of yoghurt om ze smakelijker te maken voor jouw kind.

 

Tip #2: verminder honger met groenten

Is jouw kind net terug thuis van school en heeft hij honger? Geef ze een bord met stukjes rauwe groenten om van te smullen, terwijl jij hun vraagt hoe hun dag was. Met etenstijd, bied jouw kind eerst groenten aan voor je hun proteïnen en koolhydraten opdient.

Hier is nog een tip: maak er geen groot spel van en leg niet veel nadruk op het feit dat hun snack een groente is.

 

Tip #3: maak groenten leuk

Gewoon dat je het weet, groente hoeven niet saai te zijn. Hier is wat je kan doen:

  • maak hun lunches met groenten die in leuke vormen zijn gesneden zodat ze er aantrekkelijker uitzien. Komkommers kunnen in sterretjes gedrukt zijn, en paprika’s in hartjes;
  • geef kinderen een variëteit van texturen en kleuren. Gebruik bijvoorbeeld spiesjes om kleurrijke combinaties te maken van verschillende fruit en groenten. Wees niet bang om fruit met groenten te combineren. Ze gaan goed samen met griekse yoghurt als dip;
  • smoothies zijn enorm veelzijdig en populair bij ons thuis. We voegen vaak mild of zoet smakende groenten toe zoals avocado, spinazie, bieten en wortelen in onze fruit smoothies;
  • kies één groente en maak het klaar op verschillende manieren. Sommige kinderen houden niet van gestoomde groenten maar misschien vinden ze het wel lekker als het geraspt of rauw is. Enkele andere ideeën: snij ze fijn, roost, stoom of plet jouw groenten. Doe eens gek. Denk eens outside the box;

Tip #4: laat ze helpen in de keuken

Ik ben de eerste om toe te geven wat een gedoe het is om jouw kind te laten helpen in het voorbereiden van maaltijden. Het duurt langer en is VEEL rommeliger. Probeer een dag uit te kiezen waar je meer energie hebt en genoeg tijd hebt. Geef ze simpele taken zoals mengen, groenten wassen, slablaadjes draaien, of broccoli roosjes uit elkaar halen.

Door ze erbij te betrekken geef je je kind een gevoel iets bereikt te hebben, zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Zo is er meer kans dat ze zullen genieten van hun maaltijd die ze mee gecreëerd hebben. Laten we eerlijk zijn, kinderen zullen nooit alles opeten, maar het is een stap in de juiste richting.

Bonus: lessen volgen in de keuken geeft jouw kind levensvaardigheden die nuttig zullen zijn wanneer ze thuis verlaten zodat het niet altijd toast of een afhaalmaaltijd moet zijn.

 

Tip #5: laat hun kiezen

Eén keer per week mag elk van mijn kinderen een (gezonde) favoriete maaltijd kiezen voor de familie. Ik laat mijn kind ook haar groenten zelf kiezen in de supermarkt. Thuis helpt ze me dan onze maaltijd te bereiden. Sommige dagen bladeren we door een kookboek om inspiratie op te doen maar andere dagen bereiden we gewoon iets simpels. Gestoomde bloemkool, groene bonen met een beetje boter of gesneden paprika met Griekse yoghurt als dip.

Onthoud dat de keuzes simpel moeten blijven. Overweldig hun niet met opties. De meeste jonge kinderen kunnen een keuze van meer dan 2 of 3 producten niet aan.

 

Tip #6: geleid door voorbeelden

Kinderen leren door voorbeelden. “Eet je groenten op,” werd generaties lang gezegd door ouders. Een studie van voedingsdeskundigen raadt aan dat ouders beter zouden zwijgen en zelf een bord gevuld met gezonde groenten zouden opeten, als goede voorbeelden. 

Als je wilt dat jouw kind gezonder eet, zou je misschien aan jouw eigen eetgewoontes moeten werken. Kijk zelf eens op een eerlijke manier naar hoe en wat je eet en jouw eigen relatie met eten.

Als jouw kind jou ziet genieten van een gezonde maaltijd en jou nieuw eten ziet klaarmaken, zullen ze meer geneigd zijn om jou ook te volgen. Focus je op maaltijden een positieve en ontspannende ervaring voor jouw kind te maken.

Kinderen leren om allerlei eten uit te proberen, en groenten gewoon worden is niet veel anders dan een nieuwe vaardigheid ontdekken, zoals leren fietsen. Want oefening baart kunst. Met veel oefening en geduld in een rustige omgeving zal het geen probleem worden. Volg deze tips en dan ben ik er zeker van dat jouw kinderen zullen genieten van groenten eten!

Heb jij nog enkele tips die niet genoemd waren om jouw kind groenten te doen eten? Deel het met ons in de comments!

 


Nog geen reacties

Plaats een reactie