Naar de inhoud Naar onderaan de pagina

Snelle en gezonde lunchbox ideeën om ochtenden nog eenvoudiger te maken

Mary Brophy | | 0 reacties

Snelle en gezonde lunchbox ideeën om ochtenden nog eenvoudiger te maken

Mijn top 5 tips hoe een gezonde en evenwichtige lunchbox voor je kind te maken.

 

‘s Ochtends kan er veel chaos ontstaan bij ons thuis. Mijn echtgenoot en ik zijn niet bepaald ochtendmensen en om dan nog drie kinderen (onder de 6 jaar) op tijd naar school te brengen kan stressvol zijn. Lunchboxen gereedmaken kost veel tijd en, laten we eerlijk zijn, ook een beetje saai.

Als voedingsdeskundige en chef-kok, heb ik een paar tips en trucjes bedacht over hoe ik een gezonde lunch makkelijk kan voorbereiden. Wil je weten hoe ik tijd bespaar in de ochtend, zodat ik rustig van mijn kopje koffie kan genieten? Volg deze 5 tips.

1.  Gezond Evenwicht

School lunches zouden een evenwicht moeten hebben van alle voedselgroepen. Gebruik de gids hieronder om er zeker van te zijn dat jouw kinderen genoeg diverse en voedzame opties aangeboden krijgen. 

  • Kies willekeurig 2 groenten (wortel sticks, komkommer, broccoli…)
  • Kies willekeurig 1 proteïne (bonen, edamame, noten, ei…)
  • Kies willekeurig 1 volkoren product. (volkoren pasta, brood, quinoa…)
  • Kies willekeurig 1 vers fruit (druiven, appelschijfjes, meloen stukjes…)
  • Voeg, indien gewenst, 1 zuivelbron toe. (melk, gewone yoghurt, platte kaas…)
  • Water: Het is niet nodig om jouw kind suikerhoudende drankjes aan te bieden. Water is de beste manier om gehydrateerd te blijven.

    2.  Plan Vooruit

    Als je een beetje van tevoren plant, bespaar je veel tijd in de keuken later.

    • Terwijl je het avondmaal voorbereidt : Als je toch al in de keuken staat om het avondmaal voor te bereiden, bespaar tijd door de lunchboxen al te maken voor de volgende dag.
    • Hak op voorhand. In plaats van elke ochtend groenten te hakken, doe dat al op zondagavond. Zolang je de groenten in een plastic bakje steekt met een luchtdicht deksel, blijven ze goed voor een paar dagen.
    • Handige lunchbox planners; Er bestaan veel makkelijke en simpele planners, zoals onze Moqqi’s lunchbox menu plan vol met tips en recepten.

      3.  Gebruik Restjes

      Maak een kleine extra voor het avondmaal en gebruik de restjes als lunchmogelijkheden voor de volgende dag. Gebruik de overgebleven gebraden kip of de gegrilde groenten van de avond ervoor als vulling in een volkoren wrap. Stop restjes gestoomde groenten koud in de lunchbox om samen met andere rauwe groeten te eten.

       

      4.  Vraag om Hulp

      Zorg ervoor dat je kinderen ook betrokken zijn. Oké, deze tip lijkt contraproductief maar als ze je vroeg beginnen te helpen met het maken van hun lunchboxen, vergroot het de kans dat ze het echt zullen opeten EN nieuw eten zullen proberen. Zo train je ze ook al om uiteindelijk zelf hun lunch voor te bereiden als ze ouder zijn (vanaf 8 jaar en ouder). Een win-win situatie voor iedereen!

       

      5.  Gezonde, in de Winkel Gekochte Opties

      Het is niet altijd realistisch om alles zelf te maken. Ga dus voor gezondere opties die minder zout en suikers bevatten en meer natuurlijke, gezonde ingrediënten. Onze Moqqi producten kunnen vanuit de diepvries, meteen in jouw kinds lunchbox terecht en zullen klaar zijn om op te eten binnen de 2 uur.

      Heb jij andere tips om een lunchbox klaar te maken? Laat het ons weten in de comments! En deel het met je vrienden als je vond dat deze tips hulpvaardig waren!

       


      Nog geen reacties

      Plaats een reactie