Naar de inhoud Naar onderaan de pagina

School lunchbox: hier zijn de gezondste veranderingen

Mary Brophy | | 0 reacties

School lunchbox: hier zijn de gezondste veranderingen

Mijn dochters een voldoening geven met een gebalanceerd en gezonde lunch is super belangrijk, want het is essentieel voor hun welzijn, mogelijkheid om te leren, en het geeft hun energie voor een drukke dag.

Zoals ik vroeger deed, weet ik dat ouders worstelen met de dagelijkse taak om gezonde lunch opties uit te kiezen waarvan kinderen zullen genieten. Dus welke school lunchbox wijzigingen kan je maken? Veranderingen die zowel gezond als snel zijn?

Hier zijn mijn top 5 gezonde veranderingen voor een gezond en gebalanceerde school lunch (ik beloof dat zelfs vermoeide en gehaaste ouders deze kunnen gebruiken­čśŐ)

 

1.   Wissel witbrood met gezondere volkorenbrood

Waarom is een volkorenbrood de gezondere keuze? Witbrood is gemaakt van geproduceerde bloem die gefreesd is om zemelen en kiemen te verwijderen. Dit betekent dat de vele vitaminen, vezels en mineralen verdwenen zijn. Maar ook:

  • bevat hoge hoeveelheden vezels (meer dan 5 gram vezels per portie);
  • het geeft jouw kind de nodige prote├»nen, ijzer, en vitaminen B;
  • het voorkomt dat jouw kind snel terug honger krijgt na de middag en uitgehongerd thuis komt.

Is jouw kind verveelt met zijn volkorenbrood in zijn school lunchbox? Komt jouw kind thuis met niet opgegeten botterhammen? Probeer het dan te wisselen met zuurdesem, gekiemd graanbrood of een volkoren wrap.

 

2. Wissel sap met mineraal water

De beste manier om jouw kind gehydrateerd te houden is met water. Water is cruciaal voor hun gezondheid en noodzakelijk voor vele vitale processen in het lichaam van jouw kind.

De voordelen van water in plaats van sap te gebruiken zijn:

  • verminderde kans op gaatjes;
  • voorkomt onnodige gewichtstoename;
  • minder lege calorie├źn in hun lunch;
  • jouw kind heeft meer kans om de hele maaltijd op te eten.

Vind je kind water saai of weigert hij het te drinken? Probeer de tips hieronder uit om water verleidelijker te maken:

  • fruit-infused water met appelsien stukjes, bevroren aardbeien, citroen, frambozen, munt, en komkommer;
  • gekoelde kruidenthee, voor kinderen ouder dan 2 jaar, met fruit smaak, rooibos, camille, of munt. Vergeet niet na te kijken of er geen cafe├»ne inzit;
  • serveer je drankje met een grappig, herbruikbaar rietje om ze meer te motiveren.

Benieuwd hoeveel toegevoegde suikers er in kinderdrankjes zitten? Leer meer hier.

 

3. Wissel zoete fruit yoghurt voor gewone yoghurt

Yoghurt kan je kind voorzien met de nodige proteïnen, calcium, en probiotica. Zoete yoghurt met fruit smaak is belachelijk hoog in suikers en behoort meer tot junk food dan een gezonde lunchbox snack.

Welke is de gezondste yoghurt? Griekse yoghurt? Kwark? Skyr? Zonder lactose? Met zoveel opties kan het verwarrend zijn welke nu te kiezen. Hier is een checklist dat ik gebruik wanneer ik yoghurt koop:

  • op de etiquette zullen weinig ingredi├źnten staan (geen toegevoegde suikers, kunstmatige smaakstoffen, kleurstoffen, of conserveermiddelen). Het zou melk moeten bevatten (of niet-zuivel melk plus calcium), bacteri├źle culturen, en niet veel meer;
  • yoghurts dat minder dan 1.1 gram verzadigde vetten bevatten en minder dan 6 gram suiker;
  • liever biologisch.

Hier is een goede tip: meng het met je eigen vers fruit. Het smaakt niet alleen beter, maar je kind zal ook de nodige vitaminen van het fruit binnenkrijgen. Probeer gehakte aardbeien, steenfruit (pruimen, perziken, abrikozen), of geplette frambozen erbij te doen.

 

4. Wissel lege calorie vulling met gezonde broodjes ingredi├źnten

Het is erg gemakkelijk om het typisch broodjesbeleg te kiezen zoals hagelslag, confituur, vleeswaren, of zelfs Nutella. Door de etiquette van die producten te lezen, zal het je verbazen hoeveel suikers en conserveermiddelen ze bevatten. Wees niet wanhopig. Er zijn genoeg gezonde en smakelijke belegkeuzes voor jou kind.

Hier is een lijst van mijn favoriete combinaties:

  • humus en komkommer (hoog in vezels en plant gebaseerde prote├»nen);
  • kerrie ei of tonijnsalade met sla of dille met een beetje yoghurt;
  • magere kaas met grasboter;
  • pinda-of notenboter (pure noten, geen toegevoegde zout, palm olie, of suiker). Probeer het met in dunne plakjes gesneden appelen en kaneel. Vergeet niet om na te kijken of er geen kindje in de klas zit met allergie├źn.

Nog beter, vervang het broodje met en groenten muffin gevuld met lekkere groenten zoals wortelen, courgette, en erwten. Dit is gegarandeerd om jouw kinds school lunchbox gezonder en lekkerder te maken!

 

5. Wissel junk food met gezonde snacks

Je kind een voedzame lunch meegeven betekent niet dat hun school lunchbox er saai moet uitzien.

Wanneer ik mijn kinderen een kleine zoete snack wil geven, verander ik iets gezonds voor snoep, chips en koekjes. Hier zijn mijn go to traktaties:

  • gedroogd fruit (rozijnen, pruimen en dadels) en ongezouten noten (amandelen en cashewnoten);
  • fruitspiesjes;
  • zelfgemaakte granola repen of cacao dadel balletjes.

Soms verras ik ze met een Moqqi cake in hun lunchbox en daar zijn ze dol op!

Moqqi cakes bestaan uit 100% biologische ingredi├źnten, zijn op natuurlijke wijze gezoet, en zitten boordevol fruit en groenten. Ze zijn niet alleen voedzaam en overheerlijk, ze hebben ook geen voorbereidingswerk nodig. Plaats er gewoon ├ę├ęn in de lunchbox en dan is die binnen 1-2 uur ontdooid en klaar om van te smullen. Kies voor banaan, wortel of chocolade.

Aan het zoeken voor meer gezonde veranderingen voor in de school lunchbox van jouw kind? Klik op deze link om een Moqqi lunchbox planner te ontvangen voor meer inspiratie.


Nog geen reacties

Plaats een reactie