Naar de inhoud Naar onderaan de pagina

Inspiratie voor kindvriendelijke snacks van over de hele wereld

Mary Brophy | | 0 reacties

Inspiratie voor kindvriendelijke snacks van over de hele wereld

Ik weet dat het gemakkelijk is om terug te vallen op onze “geprobeerd en waar bevonden” snack opties, maar ik probeer af en toe uit mijn comfortzone te komen. Ik wil met jou mijn favoriete kindvriendelijke snacks delen van over de hele wereld.

Ik hoop dat je geïnspireerd zal worden door deze ideeën en dat je je kind een gezond en leuk alternatief zal geven dan hun gebruikelijke snack.

Deze kindvriendelijke snacks en recepten zijn niet alleen voedzaam (of gezonde versies van de klassiekers), maar zijn bovendien ook makkelijk om thuis te maken. Laat jouw kind zijn mouwen oprollen en meehelpen in de keuken. Terwijl zij jou helpen, kan jij hun een beetje vertellen over het land waar het eten vandaan komt.

Dit zijn de #10 snacks van over de hele wereld waarvan jouw kind zal houden (Ik weet dat de mijne er alvast dol op zijn):

1.   Mexico: Paletas (ijslolly’s)

Palestas blazen gewoon ijslolly’s uit het water! Het woord paleta wordt vaak vertaald naar “kleine stok” en ze zijn gemaakt door natuurlijke ingrediënten zoals vers gepureerd fruit, kruiden, specerijen en noten.

Begin door jouw kinds favoriete fruit, zoals aardbeien, bananen, kiwi, ananas of mango samen te blenden. Mix het onder andere met water, melk of kokosmelk om een hele wereld aan smaakmogelijkheden te openen.

Ten laatste, als jouw kind heel avontuurlijk is, laat hem zelf een ingrediënt toevoegen voor een leuke draai. Probeer kokosnoot, chiazaad, basilicum, limoen of noten. Laat het invriezen en geniet ervan! Voor meer inspiratie klik hier.

 

2.   Japan: Edamame (soja bonen)

Edamame is een lekkere Aziatische boon die vol met vitaminen en ijzer zit, maar ook met vezels en antioxidanten. Edamame bonen zijn natuurlijke, onrijpe sojabonen, die ook wel plantaardige sojabonen genoemd worden. En ze kunnen niet makkelijker zijn om klaar te maken!

Zij zijn meestal te vinden in de diepvries sectie en dan moet je ze enkel nog in de microgolf steken of ze in kokend water leggen en nog een snufje zout aan toevoegen. Zij worden vaak gebruikt als ingrediënt in roerbakgerechten of in salades, maar kan ook gesmuld worden als snack op z’n eigen.

 

3.   België: Chocoladevla

Hoewel frieten, chocolade en waffels misschien het eerste is wat in je opkomt als je denkt aan snacks in België, er zijn wel degelijk gezondere snack opties waarvan kinderen en volwassenen van kunnen genieten. Kinderen in België eten graag vla als nagerecht of “toetje”. Een vla-traktatie, meestal chocolade of vanille, die gemaakt wordt door melk, eieren en suiker.

Dit chocolade vla recept is een gezondere versie en bevat geen toegevoegde suikers. Het is natuurlijk gezoet met banaan en is zuivel vrij. Je zou het een keer moeten proberen…eet smakelijk!

 

4.   India: Wortel Halwa (gajar ka halwa)

Als je hebt geworsteld om je kind z’n wortelen te laten opeten, dan is dit een traktatie die je moet proberen. Deze zoete pudding is gemaakt van geraspte wortelen, melk (of een melkvervanger), noten, gedroogd fruit en kindvriendelijke specerijen.

Traditionele wortel halwa bevat suiker, maar in dit recept kan je dat weglaten en natuurlijk zoeten met dadels. Kinderen zullen deze groenten-als-dessert niet kunnen weerstaan – en met zoveel vezels, vitamine A, en betacaroteen, zal je je ook nog eens goed voelen door het te serveren.

 

5.   Canada: Fruit leather

Ik ben opgegroeid met deze zoete en taaie snack, die eigenlijk gewoon bestaat uit uitgedroogd fruit puree. Gemakkelijk te vinden in de supermarkt in Canada, maar je kan het ook makkelijk zelf maken met rond liggend fruit bij je thuis.

Hier is het beste fruit om te gebruiken:

  • appel/peer;
  • aardbeien;
  • frambozen;
  • blauwe bessen;
  • mango;
  • perzikken.

 Een lekkere snack om bij je te hebben als je snel ergens naartoe moet en het is veel gezonder dan de voorverpakte optie die veel toegevoegde suikers en kunstmatige kleurstoffen bevat.

 

6.   Australië: Vegemite on Bread (Groenten op brood)

Vegemite is een donkere spreiding waar Australische kinderen van houden om te eten op brood. Voedzaam en rijk aan vitamine B, Vegemite wordt gemaakt van overgebleven biergistextract en verschillende groente- en kruidenadditieven.

Houd er wel rekening mee dat Vegemite veel natrium bevat, dus een klein beetje is zeker genoeg. Je hebt dus niet te veel nodig om van de gezondheidsvoordelen te genieten.

 

7.   Libanon: Kikkererwten hummus

Dit is een welbekende kikkererwten dip. We hebben het wellicht allemaal al een keer gegeten maar wist je dat het enorm makkelijk is om zelf te maken? Bereid huisgemaakte Libanese Hummus Recept voor en bewaar het als tussendoortje door de week.

Het is gezond en zit vol met proteïnen, dat perfect gepaard gaat met pita brood of groenten. Ik vind het ook leuk om te gebruiken op broodjes en wraps in mijn kinds lunchbox!

 

8.   Vietnam: Summer rolls (loempia’s)

Summer rolls bevatten een mix van zeevruchten, groenten en kruiden gerold in rijstpapier. In tegenstelling tot de Chinese spring rolls, die meestal gefrituurd worden, zijn summer rolls mager en hoog in proteïnen.

Er zijn veel recepten online, maar hier is een simpel recept die je moet uitproberen.

In de avonden wanneer ik het te druk heb om te koken, plaats ik alle ingrediënten op tafel, en laat ik mijn meisjes hun eigen versie maken. Soms wordt het wel erg rommelig maar ze hebben er zoveel plezier aan om hun eigen groenten erin te rollen.

Trouwens, ik heb gemerkt dat ze meer groenten eten als ze het zelf mogen kiezen.

 

9.   Mozambique: Grilled corn (gegrilde maïs)

Het is gebruikelijk om geroosterde maïs gegrild op kolen in de straten te vinden en op de markt van veel Afrikaanse landen. In feite hebben veel landen over de hele wereld hun eigen recepten voor deze zoete zomer groente.

Het is een geweldige manier om maïs leuker te maken en jouw kind geïnteresseerd te krijgen om het meer te eten. Helaas zijn veel kinderen in Mozambique daarvan ontnomen, niet alleen van deze heerlijke snack, maar ook van veel voedingsstoffen waardoor ze niet gezond kunnen opgroeien.

Mozambique is één van de landen die te maken krijgt met extreme ondervoeding bij kinderen in de wereld, namelijk één in de twee kinderen onder de leeftijd van 5 jaar heeft last van ondervoeding, volgens UNICEF.

Ik ben trots om deel uit te maken van Moqqi en meehelp tegen de ondervoeding in Mozambique en andere plaatsen met Moqqi’s Eén voor Eén programma. Voor elk verkocht product doneren we een schoolmaaltijd aan een kind in nood.

 

10.   Brazil: Pão de Queijo (kaasbrood)

Deze is zelfs glutenvrij, en gebruikt tapiocameel in plaats van tarwe. Kaasachtig en vochtig, jouw kinderen gaan er niet alleen één van opeten.

Onze Moqqi tapio recepten zijn geïnspireerd door deze heerlijke snacks maar gemaakt met extra gezonde en kleurrijke met toevoeging van biet, tomaat, wortel en spinazie. Mis deze kans niet om jouw kind te trakteren met deze lekkere snack, en ze zijn nog is super makkelijk klaar te maken. Bekijk ze hier op moqqi.be.  

Dus, dit waren de top gezonde snacks wereldwijd die je kan aanbieden aan je kind om hun dieet leuk en interessant te houden. Als je meer aanbevelingen hebt, laat dan een comment achter hier beneden, we zouden graag iets van je horen!

 

 


Nog geen reacties

Plaats een reactie