Naar de inhoud Naar onderaan de pagina

Inspireer jouw kind om gezond te eten met regenboog eten

Mary Brophy | | 0 reacties

Inspireer jouw kind om gezond te eten met regenboog eten

De meeste ouders weten dat gezond eten een regenboog van kleuren met verschillende fruit en groenten bevat. Maar met zoveel voedingsinformatie in de buiten wereld is het makkelijk om verward te geraken welke we nu precies moeten aanbieden aan onze kinderen.

Dus wat is regenboog eten? Planten bevatten verschillende pigmenten, of fytonutriënten, die hun kleur geven. Kleurrijk eten opeten, of de “regenboog”, verzekert dat jouw kind een breed assortiment aan voedingsstoffen binnenkrijgt. Benieuwd om meer te leren over regenboog eten en hun belang? Blijf dan zeker lezen om er achter te komen.

 

Waarom is een kleurrijke regenboog eten zo belangrijk?

Kinderen eten eerst met hun ogen, dat is een feit. Helder gekleurd eten is aantrekkelijk voor kleine smaakpapillen. Door gebruik te maken van de regenboog begin je aan een goede eerste stap voor jouw kind omdat het voedingsvariatie aanmoedigt. Hoe meer kleuren ze eten, hoe meer voordelen ze zullen krijgen.

In een verslag van het Vlaams Instituut Gezond Leven in België staat dat enkel 8% van kleuters huisgemaakte groenten meer dan één keer per week eten. Dat is bijzonder weinig en deze kleuters krijgen dan minder dan de aanbevolen hoeveelheid van 100-150 gram groenten per dag binnen.

Maar wat zit er nu exact in een regenboog en hoe krijg je u kind opgewonden over kleurrijk eten? Hier zijn een paar simpele tips zodat de hele familie zin krijgt in de regenboog te eten.

 

Gezonde voordelen in regenboog eten

Rood eten maakt jouw hart sterker

Rood voedsel zit vol met krachtige antioxidanten zoals lycopeen en anthocyanins. Hun ontstekingsremmende eigenschappen houden jouw hart gezond, verbeteren jouw geheugen, en kunnen je minder kans geven op kanker.

Ze kunnen gevonden worden in rode paprika’s, aardbeien, appelen, bieten en tomaten.

Mijn tips om ervoor te zorgen dat mijn kinderen gezond rood voedsel eten zijn::

  • verstop groenten in jouw tomatensaus die kan gebruikt worden in pasta, als soep of op pizza. Je kan dit recept uitproberen.
  • serveer een lunch met gegrilde kaas en een kom tomatensoep
  • voeg rauwe bieten toe aan jouw volgende bessen smoothie. Het zal een mooie roze kleur geven (opgepast: bieten maken vlekken dus drink dit niet op een witte zetel!).

Geel en oranje eten helpt jou beter zien

Geel en oranje eten bevatten veel vitamine C en A, maar ook meerdere antioxidanten zoals carotenoïden en bio flavonoïden. Ze helpen je met een gezond hart, verbeteren jouw visie, boosten je immuunsysteem, en bevorderen gezonde gewrichten.

Die vind je in citroenen, maïs, bananen, flespompoenen, en ananas

Hier zijn een paar tips om ze toe te voegen aan jouw familie’s menu::

  • Ik serveer deze soep het hele jaar door en mijn kinderen zijn er dol op! Probeer deze kokosnoot wortel curry soep;
  • bewaar bevroren mango, ananas, en meloen voor een makkelijke tropische smoothie. Onderzoek toont aan dat ingevroren eten even voedzaam is als vers.
  • één medium gebakken zoete aardappel bevat alle vitaminen A dat je dagelijks nodig hebt. Geen fan? Probeer het geplet in jouw pannenkoeken beslag te voegen.

Groen eten beschermt je tegen ziektes

Groen eten zit boordevol mineralen, voornamelijk magnesium, potassium, en ijzer. Groen voedsel bevat ook vitaminen B, foliumzuur, maar ook vitaminen K, C en E. Deze zijn noodzakelijk voor gezonde benen en tanden, weefsel genezing en biedt hulp in de spijsvertering (vol met probiotica)

Die kan je terugvinden in spinazie, broccoli, boerenkool, sla, erwten, komkommer, appelen en kiwi.

Hier zijn een paar tips die ik gebruik om meer groen eten in onze familie te krijgen::

  • Recept: Spinazie pesto met courgette spaghetti
  • Voeg geplette avocado toe aan jouw broodje in plaats van mayonaise.
  • Probeer gebakken groene appelen met kaneel klaar te maken voor een gezond dessert.

Blauw en paars eten geeft je een sterk brein

Blauw en paars eten zijn rijk aan vitaminen C en K. Paars eten boost je geheugen, beschermt cellen van beschadiging, helpt de spijsvertering, en vermindert ontsteking. Bonus: dit eten bevat veel flavonoïden en kunnen een rol spelen om de kans op kanker te verminderen.

Die kan je terugvinden in kool, pruimen, aubergine, druiven, en blauwe bessen.

Mijn tips om deze kleur meer in jouw eten te krijgen:

  • bevries enkele paarse druiven en eet ze als snack;
  • paarse kool kan gebruikt worden op dezelfde manier als boerenkool en dat maakt een geweldige toevoeging aan salades, stoofpotten, en roerbakgerechten;
  • maak deze huisgemaakte appel blauwe bessensaus voor op jouw yoghurt. Het bevat geen suikers en is makkelijk klaar te maken.

Aan het zoeken voor een andere manier om meer kleuren in het dieet van jouw kind of kleuter te krijgen? Probeer Moqqi’s tapios gemaakt met biologische spinazie, tomaten, rode biet en wortelen. Deze zijn even kleurrijk als de regenboog.

Maak eten gezonder makkelijk met Moqqi’s Regenboog Grafiek. Download en print deze uit om op jouw koelkast te plakken. Klik hier om een kijkje te nemen!

 


Nog geen reacties

Plaats een reactie