Naar de inhoud Naar onderaan de pagina

Hoe kan je een avontuurlijke eter grootbrengen

Mary Brophy | | 0 reacties

Hoe kan je een avontuurlijke eter grootbrengen

Het lijkt wel een droom nu, maar jouw kind heeft kans om van alle verschillende soorten eten te houden. En uit mijn eigen ervaring weet ik dat avontuurlijke kinderen meer geneigd zijn om over een gebalanceerd en voedzaam dieet te beschikken.

Na jaren ervaring met mijn eigen kinderen heb ik 8 tips bedacht om jouw kind te helpen een positieve relatie te creëren met eten en om een meer avontuurlijke eter te worden.

 

Begin vroeg

Moedermelk of alternatieve zuigelingenvoeding is het enige dat baby’s nodig hebben totdat ze zes maanden oud worden. Hoe dan ook is de tweede helft van een baby’s eerste jaar de periode wanneer hij of zij veel leert over eten en familiemaaltijden. Dit is het moment waarop baby’s nieuwsgierig worden en graag meer willen weten over nieuwe voedingsmiddelen.

Maak gebruik van deze nieuwsgierigheid en laat ze een variëteit van texturen, smaken en geuren uitproberen. Op hun eerste verjaardag kan je jouw baby hetzelfde eten geven als de rest van de familie — zou dat niet leuk zijn?

Steek de schuld niet op jezelf of wees niet teleurgesteld moest dat niet werken, sommige baby’s zijn enthousiaster dan anderen om nieuw eten uit te proberen.

Terwijl de ene tweeling de lepel bijna uit mijn handen nam, zou de andere het meeste terug uitspuwen. Ik bleef haar een variëteit van eten aanbieden en vandaag zou ik zeggen dat ze bijna een avontuurlijke eter is geworden.

 

Serveer een variëteit

Een gevarieerd dieet betekent eten aanbieden van allerlei voedselgroepen, ook in verschillende kleuren en texturen, maar ook gekookt op verschillende manieren. 

Wanneer mijn kinderen het gewoon zijn altijd dezelfde eten en smaken te krijgen, is er ook weinig kans dat ze nieuwe dingen zouden proberen. Ze raken snel verveeld. Dus, serveer nieuwe maaltijden samen met iets dat je weet dat ze graag eten.

Als je nieuw eten serveert en jouw kind het negeert, moet je geen zorgen maken. Ze zullen geleidelijk aan nieuw eten uitproberen zolang ze het vaak genoeg zien en jou er ook zien van genieten.  

Ironisch genoeg, als jij de smaak van iets niet lust, is er veel kans dat jouw kind het ook niet zal lusten.

 

Word geen snelle kok

Laten we eerlijk zijn, tijd is niet in ons voordeel deze dagen, inclusief voor mezelf. Met 3 jonge kinderen, huishoudelijke taken en een fulltime job, is het een wonder dat ik nog tijd heb om elke dag voedzame, huisgemaakte gerechten te bereiden.

Tijdens het avondeten maak ik enkel één maaltijd klaar. Ja, ik ben een professionele kok maar ik ben niet bereid om een snelle kok te zijn voor mijn kinderen. Dat gezegd hebbende, doe ik wel mijn best om een mix van kindvriendelijk eten te voorzien met enkele producten waarvan mijn man en ik ook van kunnen genieten. 

Het werkt voor ons, dus waarom zou je het geen kans geven?!

 

Relax

Wat als mijn kind het avondeten of ander nieuw eten dat ik heb bereid weigert te eten? Ten eerste, laat het gaan. Als ze het niet opeten, dan eten ze het niet op.

De eettafel zou een rustige plaats moeten zijn om samen als een familie te eten en tijd met elkaar te spenderen. Nogmaals, jouw job is om gezond eten te voorzien, niet om een kind te doen eten als ze weigeren.  

Als je één van deze dingen al hebt gedaan, maak je geen zorgen — het kan een tijd duren om deze gewoontes af te leren die je familie reeds gevormd heeft, dus wees geduldig.

 

Koop je kind niet om

Oké, ik zal toegeven dat ik schuldig ben van soms omkoping te gebruiken zodat mijn kinderen zouden meewerken. Maar, als het op tijd neerkomt om hun avondmaaltijd op te eten ben ik geen fan van het verouderde advies: “eet je bord op”.

De onuitgesproken regel in ons huis is dat je pas dessert krijgt nadat je een goede hoeveelheid hebt opgegeten van wat er geserveerd is geweest of als je er een inspanning voor hebt gedaan om te proeven. 

We kopen de meisjes niet om met dessert omdat we het niet bij elke maaltijd aanbieden. Als we het aanbieden, vooral op weekdagen, zijn ze erg voedzaam, en bevatten meestal gesneden fruit of yoghurt.

Je kan het als deel van je routine maken, maar gebruik het niet als omkoping — het zal hen niet aansporen om een avontuurlijke eter te worden.

 

Betrek ze erbij

Betrek je kinderen bij het bereiden van maaltijden. Niet elke dag natuurlijk, want het is altijd erg rommelig, pakt meer tijd in beslag en is niet altijd praktisch. Dus, kies een meer relaxte dag uit om dit te doen en laat hun een recept uitkiezen. Ga er dan ook samen voor naar de winkel om de ingrediënten te kopen. 

Pizza’s of wraps zijn leuke maaltijden om samen te bereiden. Laat ze champignons hakken met een botermesje of noten pletten in een vijzel en stamper. Maak het plezant!

Daarmee leer je hun dat eten positieve ervaringen brengt in het leven:

  • toon hun foto’s in kookboeken of kook tijdschriften;
  • neem ze mee naar de markt;
  • duid een interessant, nieuw restaurant aan als je er langs rijdt;
  • Bonus: je geeft hun voorsprong bij het leren van een waardevolle levensvaardigheid.

    Beperk het snacken

    Deze tip is belangrijk voor een duidelijke reden. Als jouw kind aan de eettafel zit, helemaal vol, hebben ze veel minder kans om effectief iets te eten — en zeker om iets nieuw uit te proberen.

    Bij ons thuis probeer ik geen snacks meer te geven twee uur voordat we gaan eten. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik. Soms laat ik wel gehakte, rauwe groenten toe.

    Probeer een snack aan te bieden, in de namiddag, dat proteïnen bevat zoals, een gekookt ei, kwark of enkele van de Moqqi Tapios. Dit zal je kind vol houden, vertrouw me.

     

    Volharding is de sleutel voor het grootbrengen van een avontuurlijke eter

    Herhaling. Wanneer je nieuw eten biedt aan je kinderen, zou je het 10 keer moeten serveren vooraleer ze het vrijwillig zouden oppakken en opeten. Wanneer ze het toch eindelijk proeven, maak er geen grote zaak van!

    Je zal nieuw eten vaak moeten aanbieden, minstens één keer per maand. Herhaalde blootstelling helpt kinderen om nieuw eten te accepteren.

    Nog een laatste opmerking: terwijl alle tips al gezegd zijn, is mijn hoofddoel positief met kinderen omgaan en hun aanmoedigen om nieuwe dingen te proberen. Ze krijgen een enorm gevoel van voldoening als ze zien hoeveel nieuw eten te aan het proberen zijn.

    De inspanning is het waard, want hoe breder hun scala van voedselervaringen zijn, hoe groter de kans is dat een kind een variëteit van voedsel gaat blijven eten van de vijf verschillende voedselgroepen en de voldoende voedingsstoffen zal binnenkrijgen voor een goede gezondheid.

     We hebben Moqqi’s snacks al eerder vermeldt, maar heb je ons al ontmoet? Bij ons bedrijf gaat het allemaal over de gezondheid van kinderen verbeteren en het leven van ouders te vergemakkelijken. Neem zelf eens een kijkje!

     


    Nog geen reacties

    Plaats een reactie